Probiotyki i ich ogromna moc

Probiotyki są to tzw. dobre bakterie – żywe organizmy, które wywierają korzystny wpływ na zdrowie. Odpowiednia flora bakteryjna jelit jest podstawą odpowiedniego funkcjonowania organizmu. Probiotyki występują naturalnie w niektórych produktach spożywczych. Można je także zakupić w formie suplementu diety. Aby dany mikroorganizm mógł zostać uznany za probiotyk, musi przejść szereg badań celem udokumentowania działania prozdrowotnego.

Kto powinien stosować probiotyki?

Bakterie probiotyczne mają bardzo szeroki zakres działania.

  1. Stymulacja układu odpornościowego, głównie zalecana po antybiotykoterapii i u osób z zaburzeniami odporności. Istotne jest, aby przyjmować probiotyki nie tylko podczas trwania antybiotykoterapii, a także kilka miesięcy po jej zakończeniu. Odbudowanie flory jelitowej trwa dość długo.
  2. Infekcje układu moczowego
  3. Leczenie zaburzeń funkcjonowania jelit, m.in. biegunek. Szczególnie istotne jest podawanie probiotyków przy biegunkach na tle wirusowym. Probiotyki wspomagają również leczenie wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i zespole jelita
  4. Zapobieganie i leczenie kamicy nerkowej
  5. Redukcja stanów zapalnych w obrębie przewodu pokarmowego, a także dziąseł
  6. Wspomaganie walki z nadwagą i otyłością – jak wskazują badania, stan mikloflory jelitowej może mieć ogromny wpływ na nadwagę i otyłość
  7. Obniżanie cholesterolu oraz leczenie chorób wątroby – oczyszczanie i odtłuszczanie wątroby
  8. Zapobieganie Atopowemu Zapaleniu Skóry – według badań stosowanie probiotyków w okresie prenatalnym, jak również po porodzie zapobiega rozwojowi AZS u dzieci.
  9. Zwalczanie bakterii Helicobacter Pylori
  10. Walka z depresją – Najnowsze badania wykazują, iż depresja i inne choroby układu nerwowego łączy się z zaburzoną i wyjałowioną florą bakteryjną jelit.

Jakie probiotyki wybrać?

Przy wyborze probiotyków warto skupić się nie tylko na ilości żywych kultur bakterii, a przede wszystkim na tym, ile różnych szczepów posiada dany probiotyk.

Najpopularniejsze baterie probiotyczne:

  1. Lactobacillus acidophilus LC1 – Stymulacja układu odpornościowego oraz zachowanie równowagi mikroflory bakteryjnej
  2. Lactobacillus acidophilus NCFO 1748 – Leczenie biegunek i niwelowanie skutków po radioterapii i antybiotykoterapii, likwidowanie zaparć
  3. Lactobacillus rhamnosus GG – Leczenie biegunek wywołanych rotawirusami, a także biegunek powracających. Zapobieganie ostrym biegunkom o podłożu bakteryjnym, wspomaganie leczenia choroby Crohna oraz stanów zapalnych pochwy

Jak zwiększyć ilość probiotyków w organizmie?

Najważniejszy jest odpowiedni sposób żywienia. Aby dobre bakterie mogły się namnażać, należy ograniczyć węglowodany i cukier. Ważne jest również stosowanie wraz z probiotykami prebiotyków, które są pożywką dla mikroorganizmów probiotycznych.