Najważniejsze informacje o probiotykach

Lekarze bardzo często zalecają nam stosowanie probiotyków pod postacią żywności lub suplementów dostępnych w aptece. Dlaczego jest to tak ważne dla naszego organizmu i jakie korzyści wynikają ze stosowania tych substancji?

Czym są probiotyki?

Według definicji WHO (World Health Organization – Światowa Organizacja Zdrowia), probiotyk to preparat lub produkt żywnościowy, który zawiera w sobie pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, wywołujących korzystny wpływ na zdrowie, o ile tylko zostaną podane w odpowiedniej ilości.  Produkują one kwas mlekowy i naturalnie występują w mikroflorze przewodu pokarmowego człowieka. Ich główną cechą jest to, że przylegają do nabłonka jelita. Z tego powodu są odporne na usunięcie z przewodu pokarmowego w przypadku biegunki. Są również odporne na niekorzystne warunki występujące w przewodzie pokarmowym i żołądku, takie jak kwas solny, enzymy trawienne czy kwasy żółciowe. Probiotyki pochodzą z trzech różnych rodzin – bakterii Lactobacillus, Bifidobacterium, oraz do drożdżaków Saccharomyces.

Korzyści wynikające ze stosowania probiotyków

Stosowanie probiotyków może przynieść naszemu organizmowi wiele korzyści, gdyż:

  • Ułatwiają i przyspieszają proces trawienia,
  • Poprawiają tempo i ilość wchłanianych z pokarmu witamin i minerałów,
  • Chronią mikroflorę jelitową, w trakcie długotrwałych kuracji antybiotykowych,
  • Obniżają ogólny poziom cholesterolu w organizmie,
  • Poprawiają ogólną odporność organizmu i zmniejszają szanse na zakażenia,
  • Niektóre z probiotyków działają przeciwalergicznie i przeciwnowotworowo,
  • Są w stanie wytworzyć niektóre witaminy z grupy B oraz witaminę K
  • Zmniejszają objawy nietolerancji na laktozę
  • Zmniejszają objawy atopowego zapalenia skóry u dzieci
  • Łagodzą objawy astmy i zmniejszają częstotliwość zachorowań na choroby górnych dróg oddechowych
  • Są skuteczne w leczeniu ostrych biegunek
  • Stosowanie probiotyków jest szczególnie istotne wtedy, kiedy stosujemy antybiotyki lub przeszliśmy ciężką biegunkę infekcyjną. Odbudowują one naszą florę jelitową, wpływając pozytywnie na funkcjonowanie organizmu.

Gdzie naturalnie znajdziemy probiotyki?

Probiotyki występują w wielu rodzajach pokarmu spożywanego na co dzień. Znajdziemy je m.in. w zbożach, owocach i warzywach ( pszenica, banan. czosnek, cebula, cykoria, pory). Dużo lepszym źródłem tych cennych substancji są jednak kiszonki oraz przetwory mleczne. Jogurty, kefir i maślanka w jednym gramie potrafią zawierać nawet 10 mln jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln bakterii Lactobacillus. Ważne jednak, by w jogurcie znajdowało się jak najmniej składników. Nie może być w nim także cukru.