Probiotyki i ich ogromna moc

Probiotyki są to tzw. dobre bakterie – żywe organizmy, które wywierają korzystny wpływ na zdrowie. Odpowiednia flora bakteryjna jelit jest podstawą odpowiedniego funkcjonowania organizmu. Probiotyki występują naturalnie w niektórych produktach spożywczych. Można je także zakupić w formie suplementu diety. Aby dany mikroorganizm mógł zostać uznany za probiotyk, musi przejść szereg badań celem udokumentowania działania prozdrowotnego.

Kto powinien stosować probiotyki?

Bakterie probiotyczne mają bardzo szeroki zakres działania.

  1. Stymulacja układu odpornościowego, głównie zalecana po antybiotykoterapii i u osób z zaburzeniami odporności. Istotne jest, aby przyjmować probiotyki nie tylko podczas trwania antybiotykoterapii, a także kilka miesięcy po jej zakończeniu. Odbudowanie flory jelitowej trwa dość długo.
  2. Infekcje układu moczowego
  3. Leczenie zaburzeń funkcjonowania jelit, m.in. biegunek. Szczególnie istotne jest podawanie probiotyków przy biegunkach na tle wirusowym. Probiotyki wspomagają również leczenie wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i zespole jelita
  4. Zapobieganie i leczenie kamicy nerkowej
  5. Redukcja stanów zapalnych w obrębie przewodu pokarmowego, a także dziąseł
  6. Wspomaganie walki z nadwagą i otyłością – jak wskazują badania, stan mikloflory jelitowej może mieć ogromny wpływ na nadwagę i otyłość
  7. Obniżanie cholesterolu oraz leczenie chorób wątroby – oczyszczanie i odtłuszczanie wątroby
  8. Zapobieganie Atopowemu Zapaleniu Skóry – według badań stosowanie probiotyków w okresie prenatalnym, jak również po porodzie zapobiega rozwojowi AZS u dzieci.
  9. Zwalczanie bakterii Helicobacter Pylori
  10. Walka z depresją – Najnowsze badania wykazują, iż depresja i inne choroby układu nerwowego łączy się z zaburzoną i wyjałowioną florą bakteryjną jelit.

Jakie probiotyki wybrać?

Przy wyborze probiotyków warto skupić się nie tylko na ilości żywych kultur bakterii, a przede wszystkim na tym, ile różnych szczepów posiada dany probiotyk.

Najpopularniejsze baterie probiotyczne:

  1. Lactobacillus acidophilus LC1 – Stymulacja układu odpornościowego oraz zachowanie równowagi mikroflory bakteryjnej
  2. Lactobacillus acidophilus NCFO 1748 – Leczenie biegunek i niwelowanie skutków po radioterapii i antybiotykoterapii, likwidowanie zaparć
  3. Lactobacillus rhamnosus GG – Leczenie biegunek wywołanych rotawirusami, a także biegunek powracających. Zapobieganie ostrym biegunkom o podłożu bakteryjnym, wspomaganie leczenia choroby Crohna oraz stanów zapalnych pochwy

Jak zwiększyć ilość probiotyków w organizmie?

Najważniejszy jest odpowiedni sposób żywienia. Aby dobre bakterie mogły się namnażać, należy ograniczyć węglowodany i cukier. Ważne jest również stosowanie wraz z probiotykami prebiotyków, które są pożywką dla mikroorganizmów probiotycznych.

Najważniejsze informacje o probiotykach

Lekarze bardzo często zalecają nam stosowanie probiotyków pod postacią żywności lub suplementów dostępnych w aptece. Dlaczego jest to tak ważne dla naszego organizmu i jakie korzyści wynikają ze stosowania tych substancji?

Czym są probiotyki?

Według definicji WHO (World Health Organization – Światowa Organizacja Zdrowia), probiotyk to preparat lub produkt żywnościowy, który zawiera w sobie pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, wywołujących korzystny wpływ na zdrowie, o ile tylko zostaną podane w odpowiedniej ilości.  Produkują one kwas mlekowy i naturalnie występują w mikroflorze przewodu pokarmowego człowieka. Ich główną cechą jest to, że przylegają do nabłonka jelita. Z tego powodu są odporne na usunięcie z przewodu pokarmowego w przypadku biegunki. Są również odporne na niekorzystne warunki występujące w przewodzie pokarmowym i żołądku, takie jak kwas solny, enzymy trawienne czy kwasy żółciowe. Probiotyki pochodzą z trzech różnych rodzin – bakterii Lactobacillus, Bifidobacterium, oraz do drożdżaków Saccharomyces.

Korzyści wynikające ze stosowania probiotyków

Stosowanie probiotyków może przynieść naszemu organizmowi wiele korzyści, gdyż:

  • Ułatwiają i przyspieszają proces trawienia,
  • Poprawiają tempo i ilość wchłanianych z pokarmu witamin i minerałów,
  • Chronią mikroflorę jelitową, w trakcie długotrwałych kuracji antybiotykowych,
  • Obniżają ogólny poziom cholesterolu w organizmie,
  • Poprawiają ogólną odporność organizmu i zmniejszają szanse na zakażenia,
  • Niektóre z probiotyków działają przeciwalergicznie i przeciwnowotworowo,
  • Są w stanie wytworzyć niektóre witaminy z grupy B oraz witaminę K
  • Zmniejszają objawy nietolerancji na laktozę
  • Zmniejszają objawy atopowego zapalenia skóry u dzieci
  • Łagodzą objawy astmy i zmniejszają częstotliwość zachorowań na choroby górnych dróg oddechowych
  • Są skuteczne w leczeniu ostrych biegunek
  • Stosowanie probiotyków jest szczególnie istotne wtedy, kiedy stosujemy antybiotyki lub przeszliśmy ciężką biegunkę infekcyjną. Odbudowują one naszą florę jelitową, wpływając pozytywnie na funkcjonowanie organizmu.

Gdzie naturalnie znajdziemy probiotyki?

Probiotyki występują w wielu rodzajach pokarmu spożywanego na co dzień. Znajdziemy je m.in. w zbożach, owocach i warzywach ( pszenica, banan. czosnek, cebula, cykoria, pory). Dużo lepszym źródłem tych cennych substancji są jednak kiszonki oraz przetwory mleczne. Jogurty, kefir i maślanka w jednym gramie potrafią zawierać nawet 10 mln jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln bakterii Lactobacillus. Ważne jednak, by w jogurcie znajdowało się jak najmniej składników. Nie może być w nim także cukru.

Naturalny suplement diety dla każdego

 to nic innego jak szczepy pożytecznych drobnoustrojów, które mają dobroczynny wpływ na florę bakteryjną w naszych jelitach. Do najczęściej występujących probiotyków należą bakterie idrożdże probiotyczne. Probiotyki występują naturalnie w pożywieniu a także są dostępne w aptekach w postaci suplementów diety. Niezależnie od tego, jaki probiotyk wybierzemy, przed wyborem warto skonsultować się z lekarzem.

Probiotyk i jego wpływ na zdrowie

Wpływ bakterii jelitowych na nasze zdrowie do niedawna był niedoceniany. Obecnie temat dobroczynnej działalności probiotyków jest poruszany przez wielu dietetyków i specjalistów do spraw żywienia. Jakie więc korzyści może nam przynieść stosowanie probiotyków? Okazuje się, że bardzo wiele. Bakterie jelitowe:

  • wspomagają trawienie niektórych substancji odżywczych,
  • przyczyniają się do lepszego wchłaniania witamin i minerałów w jelitach,
  • chronią florę bakteryjną podczas zażywania antybiotyków,
  • zwiększają odporność organizmu,
  • mogą łagodzić objawy niektórych nietolerancji pokarmowych (np. laktozy),
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • wspomagają proces odchudzania.

Probiotyk — gdzie go szukać?

Probiotyki występują naturalnie w wielu produktach dostępnych powszechnie na sklepowych półkach. Do najbardziej popularnych źródeł probiotyków możemy zaliczyć wszystkie przetworzone produkty mleczne takie jak kefir, jogurt maślanka, a także kiszonki – ogórki kiszone, kapusta kiszona i wiele innych. Probiotyki możemy również kupić w aptece w postaci suplementów diety. Na rynku występuje wiele firm, które oferują preparaty z różnymi mieszkankami bakterii. Warto przed wyborem skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, żeby jak najlepiej dobrać probiotyk do swoich potrzeb. Jednak nie jest to konieczne – probiotyki możemy bezpiecznie stosować na własną rękę. Należy pamiętać, że zakupiony preparat należy zawsze przechowywać zgodnie z informacją zawartą na opakowaniu, żeby zapewnić jak najdłuższą żywotność bakterii.

Dla kogo probiotyki?

Z dobroczynnej działalności probiotyków, mogą korzystać wszyscy. Nie występują w zasadzie żadne przeciwskazania medyczne, aby je stosować. Najwięcej korzyści wyniosą jednak osoby zmagające się z takimi dolegliwościami jak bóle brzucha, częste biegunki lub zatwardzenia, czy wahania masy ciała. Probiotyki świetnie się sprawdzą jako suplement w diecie osób odchudzających się. Są również nieocenionym wsparciem dla naszych jelit podczas kuracji antybiotykowej. Ostatnimi czasy mówi się nawet, że mogą być pomocne w walce z depresją. Dobrze dobrany probiotyk stanowi doskonałe działanie profilaktyczne, które powinien podejmować każdy z nas w trosce o swoje zdrowie.